In een ver verleden zijn in de beheercommissie Winkelhiem afspraken gemaakt tussen ondernemers onderling en de gemeente over het beheer van het Winkelhiem Burgum. De Beheercommissie heeft aangegeven dat er behoefte is om deze afspraken weer op te frissen en opnieuw onder de aandacht te brengen. Op deze manier proberen we gezamenlijk het Winkelhiem (ondernemers en gemeente) zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor bezoekers en het winkelend publiek.
Opruimen vuil (zwerfvuil/bloesem/blad e.d.):
Ondernemer doet: |
Loopstrook voor het pand |
Wanneer: |
Dagelijks |
Opmerkingen: |
De gemeente onderhoudt het Winkelhiem op beeldkwaliteitsniveau A. Hiervoor komt de gemeente meerdere keren per week in het Winkelhiem om vuil e.d. op te ruimen. Daarnaast kan de ondernemer dagelijks het extra vuil in de loopstrook voor het pand opruimen. Daar waar de ondernemer uitstallingen, reclames en terrassen heeft, dient de ondernemer zelf zwerfvuil, bloesem en blad te verwijderen. Bij kleine hoeveelheden wordt van de ondernemer verwacht dat hij dat in zijn eigen container doet. Als het om veel afval gaat kan de winkelier contact opnemen met de gemeente via 140511. Ondernemer moet dit zelf op een bereikbare plaats verzamelen, gemeente haalt het dan op. |
Verwijderen onkruid:
Ondernemer doet: |
Tot 1 meter uit de gevel en eigen terreinen toegankelijk voor het publiek |
Wanneer: |
Dagelijks |
Opmerkingen: |
Onkruid direct tegen de gevel dient de ondernemer zelf te verwijderen. De gemeente onderhoudt het Winkelhiem op beeldkwaliteitsniveau A. Zie bijgevoegde voorbeelden. Het vaker of meer verwijderen van onkruid in verhardingen of gemeentelijk groen wordt aan de ondernemers overgelaten. Door geregeld de strook voor het pand te vegen, vooral bij de gevel langs, krijgt onkruid weinig kans te groeien. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen is niet toegestaan. |
Verwijderen graffiti en beplakking:
Ondernemer doet: |
Eigen gevels |
Wanneer: |
Binnen één week na constatering verwijderen |
Opmerkingen: |
Graffiti en beplakking op gemeentelijke eigendommen kan de ondernemer doorgeven aan de gemeente via 140511. |
Zout strooien in de winterperiode:
Ondernemer doet: |
Loopstrook voor het pand |
Wanneer: |
Tijdens openingstijden zodra gladheid optreedt |
Opmerkingen: |
De doorgaande wegen in het Winkelhiem en de Passaazje zijn opgenomen in de eerste fase van de gemeentelijke strooiroutes. Hier wordt preventief door de gemeente gestrooid. De looppaden langs de winkels/terrassen enz kunnen niet met de strooiwagens worden bereikt. |
Opruimen van afval na een evenement/markt:
De organisatie van het evenement is verantwoordelijk voor het opruimen in het gebied waar het evenement zich afspeelt. |
|
Wanneer: |
Direct nadat het evenement beëindigd is. |
Opmerkingen: |
Deelnemers aan het evenement (niet de organisatie) kunnen in het schoonmaken ook een rol spelen, echter onder verantwoordelijkheid van de organisatie. Bijvoorbeeld bij een markt dient elke deelnemer zijn “eigen gedeelte” schoon achter te laten. |
Loopstrook vrijhouden (“Troep van de stoep”):
Bij het plaatsen van uitstallingen, terrassen, reclame etc moet te allen tijde een loopstrook vrijgehouden worden van minimaal 1,50m. De loopstrook moet breed genoeg en logisch zijn voor iedere weggebruiker. Denk hierbij aan blinden en slechtzienden, rolstoelgebruikers en kinderwagens. De uitstallingen, terrassen, reclame etc. mogen andere functies (bijv. parkeren auto’s en fietsenstallingen) niet belemmeren. Tussen terrassen en de rijbaan moet minimaal 1,50m ruimte zijn, zodat er voldoende ruimte is om het terras veilig te passeren.
Parkeren van bedrijfsauto’s en medewerkers
Houd de parkeerplaatsen het dichtst bij het centrum en de winkels zoveel mogelijk vrij voor bezoekers en het winkelend publiek.
Bedrijfsauto’s en auto’s van personeel/medewerkers kunnen centraal op de Markt geparkeerd worden of achteraan op het Ds. J. Kooiplein. Daarnaast is het eventueel mogelijk te parkeren in de J.D. de Vriesstraat.
Meldingen openbare ruimte:
Meldingen over de openbare ruimte kunnen aan de gemeente worden doorgegeven via de website www.t-diel.nl of telefonisch via 140511.
Download hier de PDF’s:
Arold Beerda zegt
Volgens mij doet de gemeente helemaal niks aan het opruimen van ons centrum, alleen het legen van de prullebakken. Zelfs dit gebeurt niet voldoende: slechts 1 of 2 maal per week. Heb al foto’s naar de gemeente gestuurd van uitpuilende prullebakken op zaterdagochtend!! Zwerfafval wordt door gemeente helemaal niet opgeruimd. Deze herfst heeft de gemeente tot nu toe nog geen eenmaal bladeren opgeruimd Zelfs niet als deze opgeveegd en al klaarlagen in bulten onder de bomen.
HIMBO zegt
Hallo Arold,
Dank voor je reactie! Ik begrijp je frustratie. Ik lees dat je zelf al eens foto’s hebt gestuurd naar de gemeente. Wij zullen jouw punten namens de HIMBO bij de gemeente onder de aandacht brengen.
Hopelijk leidt dit tot een beter resultaat.
Vriendelijke groet,
Amarens Sprokkereef
Secretaris HIMBO.
P. Zwart zegt
Nu staat er: “Daarnaast is het eventueel mogelijk te parkeren in de J.D. de Vriesstraat.”
Graag veranderen in: “Daarnaast kunnen bedrijfsauto’s en auto’s van winkeliers en personeel/medewerkers parkeren op de parkeerplaats bij de appartementen aan de J.D. de Vriesstraat (tegenover J.D. de Vriesstraat 4).
Toelichting: bij het begin van de J.D. de Vriesstraat worden nu ook auto’s op het trottoir aan de zijkant van huis Schoolstraat 51 geparkeerd. Zowel voor bewoners lastig als voor klanten die willen winkelen of over het trottoir willen/moeten. Het parkeerterrein bij de appartementen is juist ontworpen om problemen aan het begin van de J.D. de Vriesstraat op te lossen en de parkeerplaatsen aan het begin van de J.D. de Vriesstraat voor klanten te bestempelen en een klantvriendelijke en nette ingang tot het winkelcentrum te creëren.